lørdag den 24. marts 2012

Hummertejne, Hummertejner brugsanvisning

Hummertejne
Jeg har en hummertejne, men mangler instruktion i at bruge den.
Den har to indgange til hummer (en i hver side), en "dør" i den ene ende, en maddingpose ovenfra og en åbning i enden modsat lågen med "overskud" af noget løst net.
Hvad er denne åbning til? Skal den lukkes eller stå åben?
Hvordan vælger jeg steder at sætte tejnen?
Hvornår skal den rygtes (efter én nat, 2 nætter eller hvad?)?
Særlige råd til madding?
Hvilke måneder er det umagen værd at bruge tejnen?
Andet af interesse?
Jeg fisker i Kalø Vig hvis det skulle have nogen betydning.

2 kommentarer:

  1. Anonym1.6.12

    Hej
    Har fisket hummer i mange år. Det löse net skal lukkes, tror det er til att tömme tejnen med.
    Tejnen skal sättes på stenbund. 5-25 meter
    Brug saltet rödspätte eller skrubber eller sild som madding. Kan se til den hver dag eller når du har lyst. Fisk mens vandet er varmere end 10 grader. nu er perfekt, men omkring 1 juli bytter hummeren skal og så er det dödt i ca 3 uger men de kommer igen.
    Hels o lykke

    SvarSlet
  2. Vil gerne melde mig på denne tråd.
    Vi er nemlig også så småt i en opstarts fase med at fiske hummer.
    Jeg har adgang til nogle meget billige torskehoveder. Tror du de vil virke som madding?
    Samt der hvor vi fisker er der fredning indtil d. 31/8. Men det er vel aldrig for varmt eller koldt at fiske efter hummer??

    Håber du vil hjælpe os lidt igang også.

    Tak

    SvarSlet